Hyresvillkor
Gäller hyra av båt och utrustning
1. Beställningsvillkor
För att hyra båt måste du vara 18 år.
Vid beställning träffas avtal om köp först när Reform Scandinavia AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse till den e-postadress du registrerat vid bokning.
1.1 Båt och utrustning beställes via bokningsformulär, minst 3 dagar innan leverans för att få möjlighet att avboka.
1.2 I formuläret väljer du datum och klockslag för leverans och vilken utrustning du önskar.
1.3 En bokningskostnad på 150 kr tillkommer. Den återbetalas inte vid avbokning.
1.4 Vi bekräftar din beställning till den e-post du angett.
1.5 I orderbekräftelsen finns en länk för betalning inom 24 tim i webshop.
1.6 Bokningen blir godkänd först när inbetalning skett till Reform Scandinavia AB.
2. Avbokning
2.1 Avbokningstid
Bokad båt och utrustning som avbokas 48 tim innan leveransdatum godkännes.
2.2 Avbokningskostnad
Bokningsavgiften på 150 kr återbetalas inte vid avbokning.
2.3 Återbetalning vid avbokning
Återbetalningen av inbetald hyreskostnad kommer att göras senast 5 arbetsdagar efter bekräftad avbokning till det konto hyrestagare uppgett.
3. Pris
I priserna ingår moms med 25%. Priserna kan endast ändras av omständigheter som Reform Scandinavia AB inte råder över. Till exempel ändrad moms eller skatt.
4. Betalningsvillkor för bokning
4.1 Betalningsdatum
Betalning skall ske inom 24 tim från bekräftelsedatum på orderbekräftelse för att bokning skall godkännas.
4.2 Betalning sker i webshop med kort, Apple-Pay, Google-Pay
Säker betalning via STRIPE, alla uppgifter krypterade. Vi tar inga avgifter vid betalning.
4.3 Betalningsbekräftelse
Vi skickar direkt en betalningsbekräftelse via e-post till dig när betalning mottagits.
4.4 Utebliven betalning inom 24 tim = din bokning tas automatiskt bort.
5. Leverans av båt och utrustning
5.1 Leveransdatum
Leveransdatum är den dag du fått bekräftad av Reform Scandinavia AB.
5.2 Leveranstid
Leveranstid är den tid du fått bekräftad av Reform Scandinavia AB.
5.3 Leveransplats
Leveransplats är den plats du fått bekräftad av Reform Scandinavia AB.
5.4 Legitimering vid leverans
Hyrestagare visar giltig ID handling som Reform Scandinavia AB tar en kopia på.
5.5 Besiktning av båt och utrustning
Hyrestagare godkänner skicket på båt och utrustning vid mottagandet.
5.6 Information till hyrestagare
Reform ger muntlig information om hur båt och utrustning fungerar.
5.7 Vid leveransförseningar utom vår kontroll (Force Majeure)
Reform Scandinavia AB frånsäger sig alla ersättningskrav från kunden för den skada som förseningen åstadkommit.
6. Inställd leverans på grund av Reform Scandinavia AB
6.1 Meddelande till hyrestagare
Reform Scandinavia AB ringer, skickar e-post eller SMS så snart vi vet att leverans inte kan ske.
6.2 Återbetalning vid inställd leverans
Vid inställd leverans 24 tim innan överenskommet leveransdatum.
Om vi meddelat hyrestagare inom denna tid återbetalas inbetald belopp.
Vid akut inställd leverans 24 tim inom överenskommet leveransdatum.
Om vi meddelat hyrestagare inom denna tid återbetalas inbetald belopp + eventuell resa.
Hyrestagare måste kunna styrka sina uppkomna kostnader för resa med kvitto.
6.3 Återbetalning
Återbetalningen kommer att göras senast 5 arbetsdagar efter bekräftad avbokning till det konto hyrestagare uppgett.
6.4 Skadeståndskrav från hyrestagare
Reform Scandinavia AB betalar inga andra kostnader till hyrestagare t ex för tidsförlust, boende eller uppehälle.
7. Retur av båt och utrustning
7.1 Plats för retur
Leverans och retur av båt och utrustning sker på samma adress.
7.2 Tid för retur
Vid leverans kommer tid avtalas för retur, max 12 tim efter leverans.
Denna tid kan ändras via telefonsamtal eller sms under dagen.
7.3 Reform besiktigar skicket på båt och utrustning vid retur.
8. Skador eller förlust på båt och av utrustning
8.1 Hyrestagare debiteras för alla skador som uppstår på båt och utrustning under hyresperioden.
Detsamma gäller för förlust av båt och utrustning under hyresperioden.
8.2 Eventuella skador/förlust som uppstått dokumenteras med bilder på plats vid retur.
Skaderapport kommer att upprättas och godkännas av båda parter.
Hyrestagare kommer att få skaderapport och bilder skickade till sin e-post.
8.2 Båt och utrustning är försäkrad av Reform Scandinavia AB.
Om skada/förlust är över 5000 kr är det fördelaktigt för hyrestagare att använda försäkringen.
Självrisk på försäkringen är 5000 kr och debiteras/betalas av hyrestagare.
Alla skadeståndskrav regleras mot hyrestagare via faktura från Reform Scandinavia AB.
Om skadan förlusten är mindre än 5000 kr regleras även det via faktura från Reform Scandinavia AB.
9. Ångerrätt
Enligt den svenska lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan.
Länk till riksdagens webbplats där du kan läsa hela lagen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/
9.1 När ångerrätt ej gäller enligt lagen:
fritidsaktivitet, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
9.2 Reform Scandinavia AB gör undantag från lagen om ångerrätt:
Avbokning godkännes vid akut sjukdom eller dödsfall om intyg från läkare eller myndighet uppvisas.
9.3 Inbetald bokningsavgift 150 kr återbetalas inte vid undantag av ångerrätt.
9.4 Återbetalning vid undantag av ångerrätt
Återbetalningen av hyreskostnad kommer att göras senast 5 arbetsdagar efter bekräftad avbokning till det konto hyrestagare uppgett.
10. Reklamationer
Felaktigheter på båt eller utrustning reklameras direkt till Reform Scandinavia AB vid leverans.
Det går även att reklamera under hyresperiod, detta sker via telefonsamtal eller SMS.
10.1 Ersättningsalternativ
Om det finns möjlighet ersätter Reform Scandinavia AB direkt på plats med liknande båt eller utrustning.
10.2 Återbetalning vid reklamation
Om vi inte kan ersätta båt och utrustning återbetalar Reform Scandinavia AB endast reklamationer på hyreskostnad för båt eller utrustning.
Reform Scandinavia AB kan även erbjuda kompensation genom att hyrestagare får nyttja båt eller utrustning vid annat tillfälle.
Inga andra kostnader från hyrestagare t ex för tidsförlust, resa, boende eller uppehälle återbetalas.
11. Reservationer
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen.
Vid en eventuell tvist följer Reform Scandinavia AB alltid ARN:s rekommendationer.
http://www.konsumentverket.se/, http://www.arn.se/